FAQ Luchtmobiel:

Hier vindt u je een overzicht van veel gestelde vragen van bezoekers:
Had jezelf een vraag en weet je nu het antwoord.. even mailen: mail@luchtmobiel.nl
dan zetten we hem erbij: kijk ook op het Forum, hier vindt je antwoorden en kun je vragen stellen. 
Een domme vraag bestaat niet, wel een dom antwoord?!

V: Wat zijn de eisen om te kunnen solliciteren luchtmobiele brigade?
V: Wat kan ik me voorstellen bij de keuring voor de luchtmobiele brigade?
V: Waar kan je op afgekeurd worden? 
V: Is de keuring voor onderofficier anders dan voor soldaat?
V: Hoe kan ik overstappen naar de luchtmobiele brigade vanaf de pantser infanterie? 
V: Ik wil na het OJKL of Vrede en Veiligheid opleiding bij de Luchtmobiele Brigade! Kan dit?
V: Kan ik wel gewoon vanuit spijkerbroek (burger) solliciteren bij de luchtmobiele brigade?
V: Wat moet je bij de fietstest doen? 
V: Keuring & selectie bij Defensie
V: Ik heb een bril of ik ben kleurenblind. Kan ik solliciteren ?
V: is de opleiding van lmb anders als je soldaat bent, dan als je sergeant bent? 
V: wat voor Functies zijn er precies bij LMB? en waar wordt je dan geplaatst.!
V: Ik wil op een helikopter vliegen, moet ik dan naar Luchtmobiel.! 
V: Wat is het verschil tussen AMB en LMB
V: Wat is het zwaarste? Luchtmobiele Brigade of het Korps Mariniers? 
V: Hoe kan ik de AMOL halen? 

Wat zijn de eisen om te kunnen solliciteren luchtmobiele brigade? 
A: Het is nogal moeilijk daar een precies antwoord op te geven, omdat dit een hele waslijst vol is. 

De basiseis voor de luchtmobiele brigade is;

Minimale gezichtsscherpte met het ene oog, 0.8 ( 80% ) en het andere, 0.5 ( 50% )
Maximale sterkte, 6.00dpt. inclusief max.3.00dpt cilindersterkte.
Maximaal verschil tussen links en rechts, 3.00dpt.
Een milde vorm van een kleurenzienstoornis is toegestaan.
Sterktes van meer dan 7.00dpt zullen ook na laserbehandeling een reden tot afkeuring kunnen zijn.
Corrigerende lenzen chirurgisch in het oog geplaatst, ( I.O.L.) zijn altijd een reden tot afkeuring.
Gezichtsveld defecten / beperkingen zou een reden tot afkeuring kunnen zijn.
Keratoconus is een reden tot afkeuring.
Nystagmus is een reden tot afkeuring.

Wat kan ik me voorstellen bij de keuring voor de luchtmobiele brigade? 
A: Allereerst zal ik even een misverstand uit de weg helpen, er is geen "keuring voor de luchtmobiele brigade". Je hebt gewoon een vaste keuring, die hetzelfde is voor iedere functie/dienstvak/onderdeel. Het gaat om de uitslag van de keuring. Op je keuring krijg je namelijk aan de hand van jou prestaties op de keuring een cluster toegewezen. Er zijn 4 clusters, des te hoger de cluster, des te beter. Voor de luchtmobiele brigade moet je cluster 4 hebben, oftewel de hoogste cluster. 
Je wordt onderworpen aan 2 keuringsonderdelen. Namelijk een PO(Psychologisch Onderzoek) en een GO(Geneeskundig Onderzoek). Binnen het GO, zit een sub-onderdeel genaamd VFB(Vaststellen Fysieke Belastbaarheid). 
Bij het PO krijg je eerst een schriftelijke "toets". Dan krijg je een vragenlast met rond de 130 vragen. De vragen gaan vooral over hoe jij functioneerd in een groep, hoe jij contacten legt, hoe je met andere omgaat, dus het hele sociale deel van jou. Ook zijn er natuurlijk genoeg vragen over andere dingen, maar dit is wel een beetje de boventoon in de vragenlijst. Let wel op "dubbele vragen". Ze stellen namelijk veel vragen dubbel, alleen anders verwoord. Dus ga niet de fout in door 2 verschillende antwoorden in te vullen. Maar als je gewoon eerlijk bent, hoeft dit geen probleem te zijn. Na deze toets, krijg je een gesprek met een psycholoog. Dit duurt zo een uur a anderhalf uur. De psycholoog praat dan over je leven van 0 tot nu, wat je hebt meegemaakt, hoe je heb gereageerd op tegenslagen in je leven, hoe je emotioneel in elkaar zit, wat voor sporten je doet, weer hoe je sociale contacten legt, of je met justitie in aanraking bent geweest enzenz. Oftewel je wordt helemaal van boven tot onder helemaal doorgelicht om te kijken of jij mentaal goed in elkaar zit. 
Als de psycholoog dan vind dat jij geschikt bent, word je "psychologisch goedgekeurd". Pas als je daarvoor goedgekeurt ben, mag je door naar het GO. Soms heb je het GO gelijk op dezelfde dag na je PO, maar soms heb je ook dat je na je PO een afspraak maakt om je GO te doen op een andere dag. 
Dan volgt het GO. Hierbij wordt je medisch helemaal doorgelicht. 
Je begaat een urinetest waar je getest wordt op verborgen ziektes. Je moet naar een fysiotherapeut die kijkt of jou gewrichten geschikt zijn voor de zware taak bij de luchtmobiele brigade, en bespreek je eventuele vroegere blessures/botbreuken en meet ze je vetpercentage op. Je gaat naar een optometrist, oftewel een oogarts die je ogen gaat meten. Je gaat naar een oor-arts die een gehoortest doet. Je gaat naar de tandarts voor een gebitsonderzoek. Je krijgt een ECG onderzoek, oftewel een Electro Cardio Gram, hierbij wordt er een hartfilmpje gemaakt, en wordt je gewicht + lengte opgemeten. En je gaat naar de keuringsarts waar je je gehele medische verleden doorneemt, en nog aan een klein aantal testjes wordt onderworpen zoals: bloeddruk, coordinatie enzenz. Deze keuringsarts kan jou als dat nodig is doorverwijzen voor een extra keuring als dat nodig is. Denk bijvoorbeeld aan een allergie waarvan de keuringsarts niet kan bepalen in welke mate jij die hebt. Dan wordt je doorgestuurt naar het Millitair Hospitaal in utrecht waar je dan wordt getest of de allergie niet te erg is. Maar dat doorsturen kan voor alles zijn, ook als je bijvoorbeeld een gehoorbeschadiging hebt, een oogafwijking heb of wat dan ook. 
Na dit alles, en na een positiefe uitslag van het ECG, mag je het VFB gaan doen. Je mag dit pas na je positiefe ECG, omdat als er iets met je hart zou zijn, het natuurlijk geen slim idee is om je VFB af te leggen. 
Bij de vfb wordt je onderworpen aan 2 testen: De krachttest, en de conditietest. Bij de krachttest worden de armspieren, beenspieren, buikspieren, borstspieren en rugspieren(onderrug) gemeten door middel van 5 verschillende oefeningen. Daarna krijg je een heel zware conditietest. Je moet zolang mogelijk fietsen op een fiets die elke minuut zwaarder gaat trappen. 
Nadat je het VFB heb afgelegd, wordt er door middel van een formule uitgerekend wat je VFB score is, hierbij wordt gekeken naar je krachtuitslagen, het aantal minuten dat je gefietst hebt, gewicht en vetpercentage. 

Na al deze keuringen, ga je naar de uitslaggevende arts, die jou precies verteld wat voor cluster je hebt. En als je lager als 4 hebt, waarom. Je kan namelijk een lage cluster krijgen door medische redenen, maar ook door fysieke redenen. Vaak kan je bij een fysieke reden een herkeuring aanvragen binnen een aantal maanden. Denk bijvoorbeeld aan een te lage vfb score. De vfb kan je namelijk voor trainen, dus als je hierdoor een lagere cluster hebt, kan je een herkeuring voor over bijvoorbeeld 3 maanden aanvragen, zodat je jezelf kan trainen voor het onderdeel waar je niet goed gepresteerd hebt. Dit kan overigens alleen als je "Totaal haalbare cluster" hoger is dan de cluster die je hebt toegewezen. 
De totaal haalbare cluster wordt bepaald bij het GO. Als jij bijvoorbeeld een zwakke enkel hebt, een te soepele knie of een allergie waardoor jij niet als een cluster 4 kan presteren, kan je "Totaal haalbare cluster" omlaag gaan. Ookal zou je nog op je VFB een cluster 4 halen, dan nog gaat je cluster omlaag. Als je een lagere cluster hebt gehaald omdat je Totaal haalbare cluster laag is, dan kan je geen herkeuring aanvragen. Dus alleen als deze hoger is als je gehaalde cluster. 
Dus even kort samengevat: je uiteindelijke cluster wordt bepaald door: Uitslag GO, Uitslag VFB en het Totaal Haalbare Cluster. 

Waar kan je op afgekeurd worden? 
A: Op van alles. Er zijn zoveel dingen waar ze naar kijken. Ik zal eens een greep doen uit de verhalen die ik heb gehoord: 
PO: Te emotioneel, geen teamplayer, gedragsproblemen, te nerveus, problemen met gezag(justitie) enzenz. 
GO: Te zwakke/soepele/stugge enkel/knie/rug/schouder/pols/elleboog. Astma. Hooikoorts. Te slechte ogen. Te slechte oren. Te licht/zwaar. Te klein. 
Dingen die ik bij het GO heb opgenoemd, zijn ook gelijk dingen die je VOLLEDIG afkeuring. Waarbij het dus ook geen nut heeft om het een jaar later weer te proberen omdat dit dingen zijn die toch niet meer weggaan. Je gewrichten (knie/enke/pols/rug/schouder/elleboog) kan je nog enigszins veranderen, maar ook niet veel. Dat is het enige waarbij je nog een klein kansje hebt om het tog nog te halen, maar bij de rest is het vaak einde oefening.

note: ik heb niet lang geleden de keuring (positief) afgerond voor cluster 4. Nou ga ik dus binnenkort beginnen bij luchtmobiel en ter voorbereiding zat ik ook te kijken op jullie website FAQ.
Hier las ik dat je word afgekeurd op Astma. Dit is niet juist. Je kúnt worden afgekeurd.
Ikzelf heb tijdens het go aangegeven dat ik Astma heb en ben doorgestuurd naar Utrecht, waar ze een aantal longfunctie- en allergietesten hebben gedaan, en ben wel goedgekeurd.
Coen

Is de keuring voor onderofficier anders dan voor soldaat? 
A: Nee eigenlijk niet. Voor onderofficier is het enige verschil dat je nog een extra keuring erbovenop krijgt. Je krijgt gewoon allereerst de keuring die iedereen krijgt, en daarna nog eens het AAC(Aanname Advies Commissie) waarbij je leiderschap capaciteiten onder de loep worden genomen. 

Ik wil na het OJKL of Vrede en Veiligheid opleiding bij de Luchtmobiele Brigade! Kan dit? 
A: Nee! Om financiële redenen kan je niet meteen van het OJKL of VnV naar de luchtmobiele brigade. Je moet dan eerst naar de PantserInfanterie, waarna je NA je AMO(Algemene Millitaire Opleiding) kan instromen bij de luchtmobiele opleiding. 

Kan ik wel gewoon vanuit spijkerbroek (burger) solliciteren bij de luchtmobiele brigade? 
A: Ja! Je je kan wel gewoon als spijkerbroek solliciteren. 

Wat moet je bij de fietstest doen? 
A: Bij de fietstest moet je zo lang mogelijk fietsen, tot je bij wijze van spreken van de fiets afvalt. Aan de hand van jou gewicht, wordt de fiets ingesteld. Je begint eerst met een tegengewicht van 40% van jou lichaamsgewicht. Dan begin je met fietsen, en wordt er iedere minuut 10% van jou lichaamsgewicht als tegengewicht bijgedaan. Dit wordt na een tijdje enorm zwaar. Een goede richtlijn bij de fietstest, is minimaal 12 minuten fietsen. Dan weet je dat het met je conditiegedeelte van het VFB wel goed zit. 12 minuten is overigens best veel, en het zal je behoorlijk tegenvallen hoe zwaar het is. Zorg daarvoor dat je conditie zeer goed op peil is!! Trainen dus!

Keuring & selectie bij Defensie
A: Voordat je als militair aan de slag kunt, doorloop je vooraf een selectieprocedure van twee dagen. Je begint met een psychologisch onderzoek. Als de uitslag hiervan positief is kun je verder met het geneeskundig onderzoek. Tot slot maakt het veiligheidsonderzoek ook deel uit van het selectieproces.
Klik hier voor de selectie dagen.

Ik heb een bril of ik ben kleurenblind. Kan ik solliciteren ?
A: Er zijn keuringseisen voor de ogen. Het bepalen of iemand met een oogafwijking of kleurenblindheid kan worden aangesteld is het werk van een specialist die eerst de ogen moet laten meten. De vraag kan alleen beantwoord worden tijdens de keuring. meer info
 

Is de opleiding van lmb anders als je soldaat bent, dan als je sergeant bent? 
A: Als soldaat start je ten alle tijden met de AMOL (Algemene Militaire Opleiding Luchtmobiel) en daarna de VAKOL.
Als OO doe je de VAKOL (Voortgezette Algemene Kaderopleiding Luchtmobiel). 

Wat voor Functies er precies zijn bij de LMB?
A: Infanterie Peleton 
daar heb je de volgende bataljons bij: 
- 11e infanterie bataljon genaamd Regiment Grenadiers en is nauw verbonden met het Regiment Garde Jagers Schaarsbergen
- 12e infanterie bataljon genaamd Regiment Van Heutsz Schaarsbergen 
- 13e infanterie bataljon genaamd Regiment Stoottroepen Assen 
Dus je hebt een infanterie functie of
Ondersteuning 
11e mortiercompagnie luchtmobiel dus de mortierfunctie Assen
11e luchtverdediging luchtmobiel (stingers) functie als Stinger schutter Schaarsbergen 
11e geniecompagnie luchtmobiel dus een functie als genist Schaarsbergen 
Logistiek 
11e bevoorradingscompagnie dus een functie als bevoorrader Schaarsbergen en Assen 
11e geneeskundigecompagnie Dus een functie als geneeskundige Schaarsbergen en Assen 
11e herstelcompagnie een functie om defecte dingen te maken Schaarsbergen en Assen
 

Ik wil op een helikopter vliegen, moet ik dan naar Luchtmobiel.! 
A: Veel mensen zullen lachen om deze vraag, het antwoord is dan ook Nee. Deze heren werken allemaal bij de Luchtmacht.

Wat is het verschil tussen AMB en LMB
A: AMB (Air Manoeuvre Brigade) is LMB (LuchtMoBiel) + de Luchtmacht.

Hoe kan ik overstappen naar de luchtmobiele brigade vanaf de pantser infanterie?
A: Dit doe je door, ten eerste, supergoed te presteren! Zorg dat je een uitblinker bent in je groep tijdens de painf (pantserinfanterie) amo. Terwijl je daar zit, probeer dan zo snel mogelijk aan te geven dat jij over wilt stappen, zodat ze jou in de gaten gaan houden. Dan nadat je je eindoefening hebt gedaan, heb je maximaal 1 week tussentijd, en dan stroom je in bij een reeds lopende AMOL. De week waarin je instroomt verschilt per AMOL. Maar het is in ieder geval altijd VOOR de helicoptertraining. Bij de augustus lichting van 2005 is de helicoptertraining bijvoorbeeld al in week 11 begonnen, en dat was ook de week dat de instromers van de pantserinfanterie erbij zijn gekomen. Maar soms stromen ze ook pas in week 16 in. Ligt aan het schema van de AMOL. 

TIP: Train je naast je AMO helemaal de ziekte! Je zult het nodig hebben, want er zijn maar weinig instromers die het daadwerkelijk halen. Dit omdat de overstap vaak te groot is. De luchtmobiele brigade is namelijk een stapje hoger, en heeft een ruza(rugzak) die een stuk zwaarder is dan bij de painf. Omdat je later instroomt heb je een deel van de "opbouw" naar die rugtas gemist die tijdens de gehele AMOL wordt gedaan. Dus zorg dat je goed voorbereid bent, en al op het niveau zit waar je instroomt. Want vaak ligt je niveau zonder trainen na een pantserinfanterie AMO lager dan het moment dat je instroomt op de AMOL. Dus veel trainen naast je AMO!! 
Dit geld overigens niet voor iedereen, er zijn altijd uitblinkers die dit zonder training gaat lukken. En lang niet iedereen hoeft extra te trainen. Maar het kan nooit kwaad om extra te trainen, iedere training heeft baat. Je moet in ieder geval zeker NIET denken dat je een voorsprong hebt omdat je al de AMO heb gehaald enzovoorts, en dat je het dus makkelijk gaat krijgen. Met zo een instelling gaat het niet lukken. 

Wat is het zwaarste? Luchtmobiele Brigade of het Korps Mariniers?
A: Dit is en blijft altijd een discussiepunt. Hou het er maar op dat de "reguliere" korps mariniers (dus geen special forces onderdelen als de BBE of Kikvorsmannen) minimaal even zwaar is als de luchtmobiele brigade. Er heeft een keer iemand op dit forum gereageerd die beide bij de luchtmobiele brigade en het korps mariniers heeft gezeten, en die vertelde dat bij de luchtmobiele brigade sommige onderdelen weer zwaarder zijn als bij het korps mariniers, en dat sommige dingen bij het korps mariniers weer zwaarder zijn dan bij de luchtmobiele brigade. Dus het is moeilijk te zeggen. Ze worden sowieso beide de laatste jaren vaak met hetzelfde takenpakket uitgezonden, dus ik denk dat ze behoorlijk vergelijkbaar zijn, en het een eindeloze discussie is wie het nu zwaarder heeft. Dus hier is geen goed antwoord op te geven. Het is en blijft een discussiepunt. Ondanks er geen goed antwoord op is te geven, hebben we hem toch in de faq gedaan omdat deze vraag te vaak wordt gesteld. Hou hem dus voor je, want de discussie is eindeloos en er valt geen goed antwoord op te geven. Iedereen ervaart alles op zijn eigen manier. En als ik zou zeggen wat het zwaarste zou zijn, zou dat mijn mening zijn, en dat hoeft geen waarheid te zijn. Plus dat ik daarmee alleen maar andere mensen op hun tenen zou trappen. 

Hoe kan ik de AMOL halen? 
A: Er is geen tien-stappen plan om de AMOL te halen. Of je de AMOL haalt ligt volkomen aan hoe jij je voorbereid, en hoe ver jij bereid bent om te gaan. Het is een optelsom van wilskracht en lichamelijke conditie. De meeste afvallers bij de AMOL zijn mentale afvallers, oftewel mensen waarbij het tussen de oren niet goed zit. Ik kan je nu al vertellen dat als jij denkt "Ah joh, dit doe ik wel ff" dat jij het niet gaat halen. Zorg dus dat je met de goede instelling er heen gaat! Ga je niet zenuwachtig zitten maken, of laat je niet bang maken door indianenverhalen van andere. Iedereen ervaart alles op zijn eigen manier. Als jou instelling goed is, dan moet het goed komen. Je moet het echt willen! Er alles voor over hebben! En dan bedoel ik ook echt ALLES! Het is niet een kwestie van alleen willen, je moet ook alles aan de kant kunnen zetten voor de luchtmobiele brigade. Het moet het enige zijn waar je aan denkt in die periode. Alles moet in het teken staan van jou opleiding, en probeer dat ook zo te houden. Probeer problemen thuis te vermijden, ga je niet mengen in incidenten die thuis gebeuren. Ga geen eindeloze en nutteloze ruzies maken met mensen thuis (vriendin/ouders), hier wordt je mentaal alleen maar zwakker van. Je moet echt 100% voor die rode baret gaan, alleen dan kom je bij de eindstreep!

Dan het lichamelijke deel. Zorg ervoor dat je goed getraind ben. Je hoeft geen rambo de 2e te zijn, maar zorg ervoor datje wat aan kunt. Ga niet na je keuring stilzitten, maar train jezelf nog verder. Iedere training die je doet, maakt je opleiding weer iets makkelijker. Hoe beter je conditie, hoe minder mentale stress je kan krijgen van lichamelijke mankementen. Zorg datje lichaam wat gewend is. Ook door kleine dingetjes kan je je lichaam trainen. Ga bijvoorbeeld eens met de fiets naar werk/school. Neem de trap ipv de lift. Dit zijn van die kleine dingetjes, die toch nut hebben. Dit geeft je natuurlijk geen vrijstelling van "echte" trainingen, maar alle beetjes helpen. Ik raad je aan om ongeveer 3 x in de week een half uurtje hard te lopen zonder pauzes in dat half uur. Gaat dat te makkelijk, dan doe je er een kwartiertje bij. Totdat dat weer makkelijk gaat, en dan doe je nog een kwartiertje erbij. Zorg dat je lang kan lopen. 

Ook spierkracht trainen is van groot belang. Let hier vooral op dat je je rug en schouders veel trainde ivm de tas waarmee je loopt. Er zijn op internet zat sites te vinden met oefeningen die je thuis gewoon kunt doen

Disclamer:

Hoewel bij het gereedmaken van deze internet site de grootst mogelijke zorgvuldigheid wordt betracht kan er geen garantie gegeven worden met betrekking tot de juistheid of nauwkeurigheid van de in deze uitgave voorkomende gegevens, informatie of meningen, noch met betrekking tot de geschiktheid daarvan voor enig doel, enige situatie of enige toepassing. 
Er kan geen beroep worden gedaan, om welke reden dan ook, op de in deze uitgave voorkomende gegevens, informatie of meningen. 
De webmaster is dan ook niet aansprakelijk voor eventuele schade, verliezen of andere gevolgen die zouden kunnen voortvloeien uit het gebruik van de in deze internet voorkomende gegevens, informatie of meningen.