passagiers 34 Combat ready troops
Het uiterlijk van de Chinook helikopter is zeer markant door de twee grote rotorsystemen boven op de romp. Dit wijkt sterk af van het traditionele "hoofdrotor-staartrotor" systeem. De eerste zeven toestellen zijn gekocht van de Canadese Defensie.
Van deze toestellen is door Boeing-fabriek in de VS de "airframe-structure" volledig in nieuw staat gebracht en verder opgebouwd tot de door Nederland bestelde "D" versie.
Technische gegevens. |
|
Rotordiameter |
|
Lengte zonder rotor |
15.88 m |
Breedte cabine |
3.79 m |
Hoogte |
draaiende achterste rotor, 5.77m |
|
stilstaande achterste rotor, 4.90m |
Bemanning
|
2 vliegers
1 boordmonteur/loadmaster
1 assistent loadmaster (optioneel) |
Passagiers |
34 Combat ready troops |
Leeggewicht |
11.151 kg |
Max startgewicht |
24.494 kg |
Vrachtruim |
9,30 x 2,28 x 1,98m.(lxbxh) |
Laadvermogen intern |
13.343Kg aan cargo of 34 Combat ready troops |
Laadvermogen extern |
|
|
|
Prestaties |
|
Aantal motoren |
2 x Allied signal 55-L-714A gasturbines van 5024 pk met FADEC |
Vermogen |
|
Max.snelheid |
311 km/u |
Eco kruissnelheid |
|
Vert. stijgsnelheid |
|
Max vlieghoogte |
|
Bereik |
250 Km |
Brandstof |
|
Max vliegduur |
|
Opmerking: Na deze eerste levering zijn nog zes nieuwe toestellen gebouwd, wat het totaal voor de Nederlandse vloot op 13 brengt. Alle Chinooks hebben gezamenlijk reeds al 5.665 uur gevlogen (t/m 3 maart 1999, incl. uitzending)
|